De scooters van Check en Felyx zijn vanaf nu zichtbaar in de 9292 app. In de toekomst worden reserveren en betalen via de 9292 app ook mogelijk. We verwachten dat aanbieder GO Sharing snel zal volgen. Aanbieders van deelscooters moeten wel opletten niet te afhankelijk te worden van dit soort apps.

Check en Felyx nu beschikbaar in de 9292 app

Reisplanner 9292 kan vanaf nu ook de deelscooters van Check en Felyx in het gegeven advies betrekken. Gebruikers kunnen de optie deelscooter selecteren voor het begin en einde van de reis, om naar bijvoorbeeld een halte of station te reizen, of juist de eindbestemming vanaf het station. 9292 geeft aan dat er in de toekomst nog andere deelscooter aanbieders zullen volgen.

Reserveren en betalen via eigen apps aanbieders, in de toekomst niet meer

Op dit moment worden de scooters alleen getoond voor het plannen van de reis. Reserveren en gebruiken van een scooter moet nog via de apps van Felyx en Check. Het doel is om later ook reserveren en betalen voor een scooter mogelijk te maken. Dan hoeft de gebruiker de app van 9292 niet meer te verlaten.

9292 is niet de eerste planner van deelscooters, maar heeft wel een groot voordeel

9292 is niet de eerste app waarmee je een rit kan plannen waarin de deelscooter meegenomen wordt in de opties. Zo heeft start-up Gaiyo hetzelfde doel. Wel uniek aan 9292 is dat het een bekende app is en nog belangrijker: dat het al veel gebruikers heeft. Gaiyo moet nog vechten om marktaandeel. 9292 kent deze ‘koude start’ niet.

Aanbieders van deelscooters leveren klantenbinding en autonomie in

Omdat 9292 al veel gebruikers heeft verwachten we dat ook GO Sharing zich snel zal aanmelden voor een plekje in de app. Het zou pijnlijk zijn voor het bedrijf als alleen de concurrentie profiteert van het nieuwe publiek dat het trekt via de 9292 app.

De samenwerking van aanbieders van deelscooters met 9292 is overigens geen no-brainer. Door samen te werken met 9292, dat later ook betalingen zal regelen, leveren de aanbieders een stuk klantenbinding en autonomie in. Gebruikers hoeven de app van de aanbieders dan niet meer te installeren. Daardoor hebben de aanbieders geen directe connectie met hun klanten meer. Dit is vergelijkbaar met nieuwswebsites die minder afhankelijk willen zijn van Google en Facebook: deze kanalen hebben nu de volledig relatie met klanten in handen.

Ondanks dat dit gevaarlijk is voor de aanbieders van deelscooters, is de samenwerking voor nu nog win-win. Dat heeft te maken met de groeiende markt. Op dit moment is het belangrijker om zoveel mogelijk gebruikers de deelscooters te laten proberen dan om de klant de eigen app te laten gebruiken. In de toekomst zullen de aanbieders echter wel goed moeten nadenken over hoe ze niet te afhankelijk worden van apps als 9292.