Uber investeert in deelstep start-up Lime. Als onderdeel van de investering neemt Lime de knalrode deelfietsen aanbieder Jump van Uber over. De fietsen blijven te boeken via de Uber app. Wanneer de Coronacrisis voorbij is verschijnen de fietsen weer in Rotterdam.
Uber investeert in Lime, Lime neemt Jump over
Lime, aanbieder van deelsteps, heeft nieuwe investeringen opgehaald. In totaal investeren $170 miljoen in de start-up. De grootste investeerder is Uber, bekend van de taxi-app, maar ook van de knalrode deelfietsen van Jump.
Onderdeel van de deal is dat Lime de fietsen van Jump overneemt. Jump verhuurt deelfietsen en deelsteps via de Uber app. Lime bood haar eigen deelsteps aan.
De investeerders in deze investeringsronde waarderen Lime op $510 miljoen. Dat is bijna 80% lager dan in de vorige ronde, wat alles te maken heeft met de Coronacrisis. In 2018 investeerde Uber ook al geld in Lime.
Geld nodig wegens Coronacrisis
De investering is een win-win voor zowel Uber als Lime. Lime is hard geraakt door de Coronacrisis. Mensen blijven binnen en gebruiken daardoor de steps van het bedrijf niet meer. Om die reden heeft het bedrijf 99% van haar steps van de straat afgehaald. Dat kost natuurlijk een hele hoop geld. Met de investering van $170 miljoen kan het bedrijf de crisis hopelijk overleven.
Ook voor Uber is de overname positief. Jump was nog verlieslatend. Op deze manier maakt Uber jaarlijks minder verlies en kan het bedrijf zich focussen op andere diensten.
De fietsen van Jump blijven beschikbaar in de Uber app, ook na de overname door Lime.
Fietsen na Coronacrisis weer de straat op
Mocht je je afvragen waar de knalrode fietsen van Jump gebleven zijn, dat heeft ook met de Coronacrisis te maken. Alle 500 Jump fietsen in Rotterdam zijn van straat gehaald.
Als eerste om de richtlijnen van het RIVM te volgen. Daarin staat dat men het aantal verplaatsingen moet verminderen. Daar geeft Jump gehoor aan.
Een tweede reden is de gezondheid van het personeel van Jump. De Jump fietsen zijn elektrisch. Daarom moeten de batterijen af en toe vervangen worden voor volle batterijen. Dat gebeurt door medewerkers, die daardoor het risico lopen op infecties.
Jump geeft aan dat de fietsen sowieso terugkomen. Wanneer is echter nog onbekend.