Amsterdam gaat de strijd aan met de auto en tweede fietsen. Na de zomer verschijnen 1400 fietsen op 5 plekken. Ook komen er deelbakfietsen in Oost en Zuid.
1400 deelfietsen op 5 plekken in Amsterdam
De Gemeente Amsterdam heeft een nieuw deelfietsen-project aangekondigd. Na de zomer laat de stad 1400 deelfietsen toe. Deze fietsen komen op 5 aangewezen plekken te staan. Voor nu gaat het om een project van twee jaar, waarna het verlengt kan worden.
Concurrentie met auto’s
De deelfietsen moeten de concurrentie aangaan met de auto. De exacte doelgroep zijn bezoekers die met de auto van buiten Amsterdam komen. In plaats daarvan hoopt de gemeente dat meer mensen de metro of trein nemen, en vervolgens het laatste gedeelte fietsend afleggen.
Daarnaast moeten de 1400 deelfietsen een alternatief zijn voor mensen die een zogenaamde “stationsfiets” of tweede fiets hebben op stations en metro halte’s.
Zwerffietsen voorkomen
Met de gecontroleerde aanpak wil de gemeente chaos verkopen. De vele zwerffietsen die twee zomers geleden overal verschenen moeten zitten nog vers in het geheugen. Toen dumpten meerdere bedrijven fietsen in Amsterdam, in de hoop marktaandeel op te bouwen. De gemeente stelt nu een maximum op het aantal fietsen en laat deze alleen parkeren op aangewezen plekken.
Ook bakfietsen
Naast fietsen spreekt de gemeente ook over deelbakfietsen. Specifiek in Amsterdam Oost en Zuid zou daar ruimte voor zijn. De 1400 deelfietsen en deelbakfietsen gaan in Amsterdam de concurrentie aan met Felyx.