In het dagelijks leven adviseer ik bedrijven op het gebied van strategie en operatie. Daarin krijg ik steeds meer vragen van klanten over platformen. Die kunnen veel macht krijgen, zoals Apple, dat alleen betalingen via haar eigen App Store toelaat, en daar een flinke commissie van 30% voor vraagt. MaaS apps zijn in wezen ook platformen. Moeten aanbieders van deelmobiliteit deze platformen vrezen?

Waarom MaaS apps platformen zijn

Een platform verbindt consumenten met aanbieders. Zo maakt Apple het mogelijk voor ontwikkelaars om apps in de App Store aan consumenten te verkopen. MaaS apps doen hetzelfde: ze maken het voor gebruikers mogelijk om deelvervoer af te nemen bij aanbieders. Momenteel is dit nog in een vroeg stadium, zo linken veel MaaS apps nog naar de apps van aanbieders. Maar dat verandert wel snel: zo kunnen gebruikers van Gaiyo al via de Gaiyo app voor de voertuigen van Tier betalen.

Voorlopig weinig aan de hand

Voorlopig lijkt er weinig aan de hand. Zowel aanbieders van deelmobiliteit als MaaS apps hebben hetzelfde doel: de markt voor deelmobiliteit vergroten en zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

Links: platform, rechts: aggregator

De toekomst

Voorlopig hebben aanbieders dus weinig te vrezen van MaaS apps. Dat verandert echter als de MaaS zich gaan gedragen als aggregators in plaats van platformen. Dan gaan ze tussen de aanbieders en klanten inzitten. Zo gaat de relatie met de gebruikers over van aanbieders naar MaaS apps. En wanneer voor de rit betaald kan worden met de MaaS app, is een account van de aanbieder niet eens meer nodig.

Op deze manier kan de aggregator een hoop afdwingen, omdat aanbieders afhankelijk worden van de aggregator. Op die manier kreeg Apple macht over app developers en bepaalt het welke apps in de App Store verkocht worden, inclusief dat Apple 30% van de betalingen krijgt. Zo bepaalt Facebook ook welke nieuwsartikelen gebruikers te zien krijgen en bepaalt Amazon op welke positie op de website een bepaalt product staat.

Voorlopig zijn de MaaS apps echter nog geen aggregators, maar platformen. Ze hebben nu nog weinig macht in de relatie tussen gebruikers en aanbieders. Bovendien blijken de aanbieders zelf ook nog geen perfecte relatie met gebruikers te hebben. Slechts 12% van de bezoekers van Micromobiliteit.nl geeft aan slechts een deelscooter account te hebben. Vrijwel iedereen heeft een account bij twee of nog meer aanbieders.

Een speciale vorm: de concurrent als aggregator

Nog interessanter wordt het als de concurrent als platform of aggregator gaat spelen. Zo zijn de deelvoertuigen van Dott nu te boeken in de app van grote concurrent Free Now. Dat bedrijf biedt zelf ook deelvoertuigen aan. Dott geeft hiermee niet alleen de relatie met gebruikers uit handen, maar ook nog eens aan een grote concurrent. Dat lijkt wel heel gevaarlijk.