Lev stopt in Rotterdam. Het bedrijf dat Biro’s verhuurde had 32.000 gebruikers en was onderscheidend ten opzichte van deelscooters. Toch is juist het onderscheidende wagentje wellicht ook de reden dat succes uitbleef voor het bedrijf.
Lev had 32.000 gebruikers in Rotterdam
Deelvervoer aanbieder Lev stopt per 1 maart 2021 in Rotterdam. Dan is de pilot die het met de gemeente heeft opgestart afgelopen en verdwijnen de auto’s. Na deze week kun je al geen nieuw account meer aanmaken. Lev was alleen actief in Rotterdam. Sinds de pilot van start ging in juli 2019 hebben 32.000 mensen gebruik gemaakt van Lev, meldt het bedrijf.
Niet duidelijk waarom gesopt
Het is niet duidelijk waarom de pilot in Rotterdam stopt. Het is ook niet bekend of het bedrijf het nu in een andere stad gaat proberen. Het Amerikaanse bedrijf Getaround was de eigenaar van Lev. Getaround is een internationaal bedrijf en heeft dus diepe zakken. Dat Lev nu stopt na de pilot is onverwacht. Tijdens de lancering in Rotterdam gaf directeur Ytzen Zeilstra aan te beginnen met 120 wagens, maar bij succes uit te willen breiden naar 500 tot 600 wagens. Dat succes is er dus nooit gekomen.
Lev was onderscheidend door het voertuig
Lev was onderscheidend door het voertuig wat het verhuurde. De wagens van Lev waren zogenaamde Biro’s die veel voordelen bieden ten opzichte van scooters. In Rotterdam zijn al drie aanbieders van deelscooters actief, maar Lev was dus juist onderscheidend ten opzichte van hen door het voertuig.
De Biro’s van Lev zijn namelijk overdekt en kunnen daarom ook bij typisch Nederlands weer gewoon gebruikt worden. Bovendien zijn ze sneller, want ze gaan 45 km/h. Als laatste kon je in de Lev ook meer bagage meenemen, zeker als maar een van de twee zitplaatsen in gebruik is.
De wagens waren ook niet veel duurder dan scooters: €0,40 per minuut, waar €0,30 per minuut gebruikelijk is voor deelscooters.
Voertuig was mogelijk ook de reden dat succes uitbleef
Maar waar de theorie mooi lijkt, is de waarheid vaak weerbarstig. Ik vermoed dat het onderscheidende voertuig ook de reden is dat Lev nooit echt een succes is geworden.
Zo moest Lev voor alle 120 voertuigen parkeerkosten betalen. Waar scooters gratis op de stoep geparkeerd kunnen worden, moeten Biro’s op straat geparkeerd worden, met de kosten van dien voor Lev. Bovendien waren de voertuigen niet altijd beschikbaar. Anders dan scooters worden Biro’s aan een laadpaal opgeladen. Dat duurt een poos, waardoor de wagens niet beschikbaar zijn. Scooters met een batterij die vervangen kan worden hebben hier geen last van.
Misschien wel het belangrijkst is ook dat zo’n Biro spannend kan zijn voor gebruikers. Ze gaan 45 km/h en mogen niet op het fietspad. Op de grote weg zijn ze dus langzamer dan het andere verkeer, dat 50 km/h mag en kan. Het is niet fijn om in je mini-auto het verkeer op te houden.
Al met al was Lev dus een interessante pilot. Theoretisch gezien was er zeker ruimte voor het bedrijf. Hopelijk zien we het bedrijf, of een soortgelijk concept in de toekomst weer terug.