Felyx experimenteert in Den Haag met een nieuw prijsmodel. Het geeft gebruikers korting op scooters die al lange tijd stil staan. Zo worden deze verplaatst naar andere gebieden. De kortingen zijn via de app te vinden. In de toekomst gaat het bedrijf in drukke gebieden mogelijk juist de prijs verhogen.
Felyx experimenteert met dynamic pricing
Felyx legt op haar website uit dat er in sommige gebieden juist heel veel, of heel weinig vraag is naar scooters. Wanneer een scooter in een gebied staat met weinig vraag, blijft hij lang stil staan. Hierdoor zijn er minder scooters beschikbaar in de gebieden met veel vraag.
Felyx zou de scooters in rustige gebieden zelf kunnen verplaatsen. In plaats daarvan geeft het gebruikers korting om scooters te nemen in rustige gebieden. Dit systeem noemt Felyx dynamic pricing. Het idee is dat gebruikers sneller kiezen voor een goedkopere scooter. Het systeem is vergelijkbaar met Uber. De taxi-app past prijzen aan op momenten dat het erg druk is.
Icoontjes in de app
De goedkopere scooters zijn in de app te herkennen aan oranje icoontjes met het procent teken. Op dit moment lijkt de maximale korting 10% te zijn. Daardoor betaal je €0,27 in plaats van €0,30 per minuut voor de scooters.
De korting geldt alleen voor gereden minuten. De parkeerstand is niet goedkoper om te gebruiken. Ook geeft Felyx aan dat tijdens het rijden de prijzen niet zullen veranderen. De eventuele korting die wordt weergegeven als je de rit start blijft gelden en kan niet veranderen.
Ben je enthousiast over Felyx? Gebruik dan code “i4ERQIPU” bij het aanmelden en ontvang 30 gratis minuten. Je bedankt mij dan ook met 15 gratis minuten 🙂
Aanmelden
In de toekomst mogelijk ook hogere prijzen
Voor nu experimenteert het bedrijf alleen in Den Haag met het nieuwe prijsmodel. Het bedrijf sluit niet uit dat het binnenkort in andere steden ook getest zal gaan worden.
Op haar website vermeldt Felyx ook dat voor nu alleen kortingen gelden in rustige gebieden. Het tegenovergestelde, hogere prijzen in drukke gebieden is nog niet aan de orde. Wel schrijft het bedrijf dat dit mogelijk in de toekomst wel gaat gebeuren.