Binnenkort kiezen de inwoners van Parijs een nieuwe burgemeester. De huidige burgemeester, Anne Hidalgo, heeft een radicaal plan gepresenteerd voor haar tweede termijn. Het plan, genaamd “Stad van 15 minuten” (Ville Du Quart D’Heure) moet het mogelijk maken overal te komen binnen 15 minuten.

Seizoen 2 van burgemeester Anne Hidalgo

Burgemeester Anne Hidalgo presenteerde het plan toepasselijk in een fietsenwinkel. In haar eerste termijn promootte ze het gebruik van de fiets flink door fietspaden aan te leggen. In wat ze zelf ‘seizoen 2’ noemt gaan ze een stuk verder.

Auto in het achterhoofd

Hidalgo zegt dat steden tot nu toe altijd gebouwd zijn met de auto in het achterhoofd. Dat zorgt voor brede wegen dwars door de stad en ontzettend veel parkeerplaatsen. Het Parijs zoals Hidalgo dat in gedachten heeft moet ontworpen worden zonder auto in het achterhoofd.

Alles binnen 15 minuten te bereiken

Te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer moeten alle voorzieningen binnen 15 minuten bereikbaar zijn. Dat betekent geen grote malls meer buiten de stad, maar winkels verspreidt over alle buurten. Wegen worden afgesloten voor auto’s, parkeerplekken worden parken of speeltuinen.

Schoner en meer ruimte

Het doel is niet alleen een schonere lucht, maar ook meer ruimte voor mensen. Steden als Parijs zijn helemaal volgebouwd, er is amper meer ruimte voor mensen.

Nederland is voor en achterloper

Kenners noemen dit de verschuiving van ‘city planning’ naar ‘life planning’. Het plan is geïnspireerd op steden als Utrecht en Groningen. Daarmee is Nederland een voorloper. Maar Nederland is ook een achterloper. Rotterdam is bijvoorbeeld na de oorlog volledig opnieuw ontwikkeld met de auto in gedachten. Plannen zoals dat van Anne Hidalgo in combinatie met micromobiliteit moeten steden weer een stuk leefbaarder maken.