Nederland is een van de weinige landen waar de elektrische step nog niet de openbare weg op mag. Je ziet ze in veel steden al rijden, maar wie er een gebruikt op de openbare weg riskeert een boete en inbeslagname. Op internet zijn veel voorstanders van de step te vinden. Maar is er in Nederland nog wel behoefte aan en ruimte voor de elektrische step?
Afstand-bagage matrix
Wie de elektrische step op de afstand-bagage matrix plot, komt al snel tot de conclusie dat er waarschijnlijk geen behoefte is aan de elektrische step in Nederland. De elektrische step is ongeveer zo snel als een fiets, maar kan minder bagage meenemen omdat er geen bagagedrager is.
De step nemen is sneller dan lopen, maar ook dan kan meer bagage meegenomen worden, immers kun je een boodschappentas dragen bij het lopen. Op de elektrische step wordt dat al snel lastig. De elektrische step concurreert vooral met lopen en fietsen, maar is vergeleken met die middelen ondergeschikt. De scooter is sneller en kan meer bagage mee nemen.
In zeer specifieke gevallen een uitkomst, niet voor delen
Kortom, de elektrische step is slechts in zeer specifieke gevallen een uitkomst. Bijvoorbeeld voor wie veel met de trein reist, en niet wil sjouwen met een vouwfiets. Om die reden is het toestaan van de elektrische step in Nederland wel een goed idee. Echter, omdat de step voor maar weinig mensen een toevoeging is, zien we weinig in het delen van steps zoals nu al gebeurt met scooters. Daar zouden maar weinig mensen gebruik van maken, en dus niet opwegen tegen de nadelen zoals parkeeroverlast zoals we in andere landen zien.