In veel steden zijn twee of zelfs drie aanbieders van deelscooters actief. En er is zelfs een vierde aanbieder met een vergunning om scooters te gaan plaatsen. Aanbieders van deelscooters moeten daarom goed nadenken hoe ze zich onderscheiden van de concurrentie. Want anders is er voor gebruikers weinig reden om voor een specifieke aanbieder te kiezen. Deelscooter aanbieders moeten kiezen tussen prijs of product, en tussen een focus voor hardware of software.
Keuze 1: product of prijs
Een aanbieder moeten als eerste een keuze maken of het zich richt op product of prijs. Kiezen voor prijs betekent je onderscheiden door de goedkoopste te zijn vergeleken met concurrenten. Gevaarlijk hiervan is wel dat het een race to the bottom wordt, die niet winstgevend is.
De andere kant is een focus op product. Dit houdt in dat een aanbieder zich richt op een kwalitatief goed product leveren, dat de prijs waard is. In het geval van prijs richt een aanbieder zich op winst door hoge aantallen van gebruik, in het geval van product door een gezonde marge voor een goed product.
Beiden strategieën zijn winstgevend, kijk bijvoorbeeld maar eens naar vliegtuigmaatschappijen: zowel Ryanair (prijs strategie) als Emirates (product strategie) zijn succesvolle maatschappijen.
Keuze 2: hardware of software
Een andere te maken keuze is kiezen tussen een focus op hardware of software. Een focus op hardware betekent de beste scooters verhuren, bijvoorbeeld scooters die sneller zijn of veel bagage mee kunnen nemen. Een nadeel van een focus op hardware is dat veel geld nodig is voor de ontwikkeling. Ook zit je als bedrijf meerdere jaren aan dezelfde scooter vast. Een voordeel is dat concurrenten scooters moeilijk na kunnen maken.
Aan de andere kant kan een aanbieders zich focussen op software. Dan probeert het bedrijf de beste app te maken, met extra features zoals het zorgen dat scooters altijd op drukke plekken beschikbaar zijn. Het voordeel van een focus op software is dat je wendbaarder bent omdat je software continue kunt aanpassen. Nadeel is dat software gemakkelijker te kopiëren is.
Combineren van de twee keuze’s
De twee genoemde keuze’s maak je niet los van elkaar. Sterker nog, ze zouden elkaar moeten aanvullen. Voor elke combinatie kun je een strategie bedenken.
Bijvoorbeeld ‘prijs-hardware’. Hierbij zou het bedrijf zich kunnen focussen op de goedkoopste prijs mogelijk, door scooters (hardware) te ontwikkelen die maar weinig onderhoud nodig hebben en dus weinig kosten. Aan de andere kant staat ‘product-software’ waarbij het beste product geleverd wordt aan de klant door bijvoorbeeld extreem goed te kunnen voorspellen waar scooters moeten staan en ervoor te zorgen dat daar altijd scooters beschikbaar zijn.