Go Sharing stopt in 32 van de 45 gemeente waar het actief is. Reden hiervoor is het lage gebruik in deze vandalisme. Dat heeft op effect op de winst. Daarnaast heeft Go Sharing mogelijk te snel uitgebreid in de afgelopen twee jaar…
Laag gebruik en vandalisme
De hoofdreden die Go Sharing aangeeft om zich terug te trekken uit de 32 gemeenten is laag gebruik. Het bedrijf geeft aan dat het gebruik in andere steden hoger is, en daardoor winstgevender. Daarnaast geeft het bedrijf ook aan dat het een hoop schade heeft door vandalisme. Go Sharing gaf in het AD wel aan dat het er ‘alles aan doet om terug te keren naar de steden waaruit we nu vertrekken’. Go Sharing blijft in de andere steden wel actief. Daar heeft het meer tractie, en zijn de scooters en fietsen dus winstgevender.
Te snel uitgebreid?
Interessant is wel dat Check en Felyx geen aanpassingen in hun service hebben aangekondigd. Zij hebben ook te maken met vandalisme. Go Sharing is de afgelopen twee jaar ontzettend snel uitgebreid, sneller dan de andere aanbieders. Wellicht koos het daarbij steden die minder behoefte hebben aan deelvervoer. Check en Felyx hadden mogelijk ook meer aandacht om het gebruik van de scooters te promoten door middel van marketing. Mogelijk heeft Go Sharing zich te veel gefocust op het winner takes all principe.
Helmplicht of recessie
Aan de andere kant zit de tijd ook niet mee voor aanbieders van deelvervoer. In januari 2023 gaat de helmplicht gelden. Hiervoor moeten de scooters voorbereid worden. Daarnaast gaat het ook minder goed met de economie, mogelijk speelt dat op de achtergrond ook mee.