Het aanbod van mobiliteit begint steeds meer te groeien. Waar er eerst alleen deelfietsen en deelauto’s waren, zijn er nu ook deelscooters, deelbakfietsen en mogelijk komt binnenkort de deelstep. Maar wat is de ideale mix van mobiliteit opties, nu we niet alles meer hoeven te kopen?

De ideale mix

In mijn ogen bestaat de ideale mix uit zo min mogelijk verschillende voertuigen, zo veel mogelijk gedeelde voertuigen en zo energie-neutraal mogelijk. Hoe meer verschillende voertuigen hoe diffuser het landschap voor de consument, en hoe meer onnodige uitstoot bij de productie. Uiteraard is een voertuig delen beter dan hetzelfde voertuig in privé bezit. Als laatste is de ideale mix zo energie-neutraal mogelijk: de voertuigen gebruiken zo min mogelijk energie voor de verplaatsing.

Vier kwadranten: op basis van locatie en de hoeveelheid bagage

De ideale mix bestaat uit vier verschillende voertuigen. Dit op basis van twee assen: vervoer in de eigen stad en daarbuiten, en de hoeveelheid bagage. Wie in de eigen woonplaats is heeft andere behoeften dan wie in een vreemde stad is. In de eigen woonplaats zijn de af te leggen afstanden korter dan in een vreemde stad. Daarnaast is de hoeveelheid bagage een as, die eerder geïntroduceerd werd als as in de afstand-bagage matrix. Bagage kan zowel vracht zijn, als andere personen.

Hoe ziet de ideale deelmobiliteit mix eruit?

De eigen fiets in de eigen stad met weinig bagage

In de eigen stad en met weinig bagage is de fiets uiteraard de koning. De meeste Nederlanders hebben een of meerdere fietsen. Bovendien is een fiets veel sneller in de stad dan een auto. Als laatste is de fiets het meest efficiënt: je gebruikt enkel spierkracht. Bovendien is het wel zo sportief.

Deelbakfietsen in de eigen stad met veel bagage

Voor het vervoeren van veel bagage in de eigen stad is de deelbakfiets een goede keuze. De bakfiets kan zowel personen als spullen meenemen, maar is sneller dan de auto in de stad door het gebruik van fietspaden. Een bakfiets heeft wel als nadeel dat de aanschaf duur is, en het gebruik maar incidenteel is. Dan is de deelbakfiets ideaal: iedereen kan ze gebruiken, maar er zijn geen hoge aanschafkosten.

De OV-fiets buiten de eigen stad met weinig bagage

De OV-fiets is niet een gloednieuwe hippe start-up, maar wel de ideale optie buiten de eigen stad. Voor lange afstanden met weinig bagage is de combinatie trein en OV-fiets ideaal. Naar het station toe kun je je eigen fiets gebruiken, dan de trein en vervolgens de OV-fiets om op locatie aan te komen. Dat is ook het voordeel van de OV-fiets. Er is een landelijk dekkend netwerk van stations waar de OV-fietsen geleend kunnen worden.

Buiten de eigen stad met veel bagage: de elektrische deelauto

Hoe graag ik ook om de auto heen zou kunnen, komt hij toch in de ideale mix voor. Elektrisch weliswaar, en als deelauto. Gelukkig zal deze usecase het minst voorkomen van de vier kwadranten. De elektrische deelauto kan veel bagage meenemen, en je bent niet afhankelijk van stations.

De deelscooter ontbreekt

Opvallend is dat de deelscooter in dit overzicht ontbreekt. Zoals ik eerder geschreven heb is het gevaar dat de deelscooter de fiets vervangt. De deelscooter vervangt daarmee fietsen die iedereen toch al heeft en ook een stuk minder actief is dan de fiets. Buiten de eigen stad is de deelscooter wellicht een optie, maar de OV-fiets is een prima alternatief.

Wat is jouw ideale mix?

Ik vond het een mooi gedachte experiment om na te denken over de ideale mix. Ik ben dan ook erg benieuwd wat jouw ideale mix zou zijn. Zou je de mix vaststellen met andere assen? En waar zou de mix uit bestaan? Ik lees het graag in de comments.